Γιώργος Πολ. Παπαδάκης, “Γρηγόρης Μπιθικώτσης, Ο Τραγουδιστής των Ελλήνων”, Πρόλογος: Δημήτρης Ιατρόπουλος, Δρόμων, 2022.
Είχα την χαρά να συναντώ τον Γρηγόρη Μπιθικώτση στο Χαλάνδρι κάθε φορά που επισκεπτόμουν τον θείο μου, του οποίου υπήρξε γείτονας. Ήταν ένας άνθρωπος σεμνός, κομψός και ιδιαίτερα αβρός που παρίστανε πως δεν αντιλαμβανόταν το δέος που ένιωθαν όσοι τον αντίκριζαν ξαφνικά μπροστά τους.
Πήρα στα χέρια μου τη μελέτη του Γιώργου Πολ. Παπαδάκη με αληθινό ενδιαφέρον. Η μακροχρόνια φιλία που συνέδεε τον συγγραφέα με τον κορυφαίο λαϊκό τραγουδιστή με προϊδέασε θετικά για το περιεχόμενο του. Σύντομα διαπίστωσα ότι το αφιέρωμα αποτελεί μία εμπεριστατωμένη μελέτη για τη ζωή και το έργο του Μπιθικώτση βασισμένη σε πολυετή έρευνα η οποία αντλεί το περιεχόμενό της από τη δισκογραφία του καλλιτέχνη, βιβλία, περιοδικά, εφημερίδες, τις διηγήσεις του ίδιου του Μπιθικώτση, καθώς και την αυτοβιογραφία του με τίτλο Εγώ ο… Σερ, που κυκλοφόρησε το 2002 από τις εκδόσεις Κοχλίας.
Το βιβλίο ξεχωρίζει επίσης για τις πρωτότυπες συνεντεύξεις που έδωσε ο καλλιτέχνης στον συγγραφέα, τη φωνητική ανάλυση τραγουδιών, στατιστικά στοιχεία για το πλήρες έργο του Μπιθικώτση, εκτενή βιβλιογραφία και σημαντικό φωτογραφικό υλικό.
Η πλούσια δισκογραφική δραστηριότητα του σημαντικού ερμηνευτή χωρίζεται από τον Παπαδάκη σε πέντε διακριτές χρονολογικές περιόδους: η αφήγηση ξεκινά τη δεκαετία του ’50 με τα ρεμπέτικα που ο Μπιθικώτσης τραγουδάει σε διάφορες γνωστές ταβέρνες της εποχής. Ερμηνεύει τραγούδια του Μάρκου Βαμβακάρη αλλά και του Μάνου Χατζιδάκι.
Προς το τέλος της ίδιας δεκαετίας ο καλλιτέχνης μετακινείται σε κοσμικά μαγαζιά όπου καταφθάνουν θαυμαστές του από όλα τα μέρη της Αττικής για να τον απολαύσουν τη μοναδική ερμηνεία του στα λαϊκά τραγούδια που έχουν στο μεταξύ σταδιακά παραγκωνίσει το ελαφρύ λαϊκό τραγούδι από τη βραδινή διασκέδαση των Ελλήνων. Είναι η εποχή που ο Μπιθικώτσης ερμηνεύει τραγούδια των Τσιτσάνη, Χιώτη, Γιάννη Παπαϊωάννου, Μητσάκη, Απόστολου Καλδάρα και Άκη Πάνου.
Την έναρξη της τρίτης περιόδου σηματοδοτεί σύμφωνα με τον συγγραφέα η συνεργασία του καλλιτέχνη με τον Μίκη Θεοδωράκη και την κυκλοφορία του εμβληματικού έργου ‘Επιτάφιος’ σε ποίηση Γιάννη Ρίτσου το καλοκαίρι του ’60, ενώ λίγο αργότερα ακολουθούν συνεργασίες με τον Σταύρο Ξαρχάκο και τον στιχουργό Λευτέρη Παπαδόπουλο, τον Δήμο Μούτση, τον Σταύρο Κουγιουμτζή, τον Γιάννη Σπανό.
Την τέταρτη περίοδο ο Παπαδάκης την τοποθετεί στη δεκαετία του ’70 ξεκινώντας από τη συνεργασία του καλλιτέχνη για μία ακόμη φορά με τον Μάνο Χατζιδάκι και την μελοποίηση των ποιημάτων του Νίκου Γκάτσου καθώς και τη συνεργασία του με τον Κώστα Βίρβο.
Η πέμπτη και τελευταία περίοδος της καλλιτεχνικής δραστηριότητας του Σερ αφορά την εμφάνιση του στο Ηρώδειο το 1993 με αφορμή την συμπλήρωση των 30 χρόνων από τη κυκλοφορία του δίσκου Άξιον Εστί καθώς και τη συναυλία στο Παναθηναϊκό Στάδιο το 1995 για τα 70 χρόνια του συνθέτη Μίκη Θεοδωράκη. Παρόλο που, όπως σημειώνει ο συγγραφέας, η φωνή του Μπιθικώτση, δεν είναι πια αυτό που ήταν στο παρελθόν, ο ξεχωριστός τρόπος ερμηνείας του καθηλώνει για άλλη μία φορά τον κόσμο που κατακλύζει τους χώρους συναυλιών.
Το βιβλίο του Γιώργου Πολ. Παπαδάκη αφορά εξίσου θαυμαστές του μεγάλου αοιδού που επιθυμούν να εντρυφήσουν στο έργο του και να έχουν στην κατοχή τους μια καλαίσθητη μελέτη με τα ορόσημα της καριέρας του Γρηγόρη Μπιθικώτση, αλλά και τους μεταγενέστερους που αν και έχουν γοητευθεί από τη φωνή και τις ερμηνείες του δεν γνωρίζουν πολλά ούτε για την ιστορία των τραγουδιών, ούτε για την εποχή που μεσουρανούσε ο σπουδαίος τραγουδιστής.
Η εις βάθος έρευνα καθώς και η συγγραφική πείρα του πεζογράφου και ποιητή Γιώργου. Πολ. Παπαδάκη μας παραδίδουν ένα άρτια δομημένο, λογοτεχνικά γραμμένο και εύληπτο κείμενο που διαβάζεται με μεγάλο ενδιαφέρον από αναγνώστες διαφορετικών ηλικιών και μουσικών γνώσεων, ένα έργο που κατά τη γνώμη μου θα μπορούσε να αποτελέσει πρότυπο για τον τρόπο με τον οποίο θα γράφονται στο μέλλον τα αφιερώματα σε σημαντικούς δημιουργούς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου